Nee, “blurring” is geen nieuwe managementkreet die zojuist is toegevoegd.
Toegevoegd aan een nog immer groeiende groep van woorden die in 1 x keer moet zeggen wat de werkelijke boodschap inhoudt. 

In ‘goed’ Nederlands staat het voor “digitaal materiaal, bijvoorbeeld foto’s of teksten, of elementen daarbinnen vervagen of wissen, vaak om privacy redenen”, zo dat is er uit!

Echter, in een aantal sectoren staat het voor branchevervaging en is de impact een stuk groter.
Branchevervaging houdt in dat ‘collega Ondernemers’, veelal van buiten jouw branche blijkbaar goede aanknopingspunten zien om bepaalde werkzaamheden (deels, dan wel volledig) te kopiëren.

Zo zagen we in 2013 dat de HEMA aan de slag ging met het verkopen van een aantal notariële diensten.
De HEMA doet dit onder de naam de notarisservice en verkoopt daarbij o.a. de volgende producten:
* het samenlevingscontract
* het testament

Bijgaand, om een indruk van deze diensten te krijgen, de beoordeling van de Consumentenbond over de nieuwe service die de HEMA aanbied.


Daarna zagen we dat een aantal notarissen, tegenacties gingen uitvoeren door ludiek rookworsten voor de deur van hun kantoor te gaan verkopen.
Ik heb het idee dat de heren notarissen (helaas) zijn gestopt met het verkopen van de worsten, maar op de site van de HEMA kan ik nog steeds de aangeboden producten en diensten vinden.

Maar het toverwoord anno 2020 is toch “focus”?

Is meegaan in het blurring van de ‘collega’s’ dan wel verstandig?

Allereerst, branchevervaging op zich hou je niet tegen!
Dit zijn onomkeerbare processen, maar je kunt er wel wat aan doen door te anticiperen op deze ontwikkeling(en).

In behoorlijk veel branches zitten elementen die zich lenen voor “blurring” .(dit woord vergeten we na vandaag nooit meer).
In mijn ogen is het de taak van elke Ondernemer om die werkzaamheden te herkennen en (op termijn) te elimineren.
Wat in mijn ogen trouwens ook de beste en meest duurzame oplossing is.

Een ‘goed’ voorbeeld van wat ik zelf van dichtbij heb gezien, althans dat denk ik is het uitvoeren van grondverzet werkzaamheden.
Als jonge jongen (vanaf 10-11 jaar) bracht ik veel tijd door bij een bedrijf dat grondverzet werkzaamheden uitvoerde.
Dat deden zij naast het runnen van een transportbedrijf en het hebben van een vergunning voor het verwerken van voornamelijk bouwafval.

Jarenlang beschikte deze firma over het nieuwste materieel.
Hiermee konden zij de werkzaamheden goed-, en zo snel mogelijk uitvoeren en (achteraf gezien) was de concurrentie beperkt.

Sinds een 10-12 tal jaren zien wij, (ook) in eigen omgeving (buitengebied van Markelo) dat (ook) steeds meer loonbedrijven zich bezig gaan houden met het verrichten van grondverzet werkzaamheden.

Deze bedrijven hielden zich tot op dat moment, – en nog steeds voornamelijk bezig met het verrichten van agrarische werkzaamheden.

In 1e instantie begint het kopiëren meestal op een kleinschalige basis.
Met het bestaande machinepark wordt een deel van de grondverzetwerkzaamheden uitgevoerd.
Of er wordt een 2e hands machine aangekocht om de overige werkzaamheden waarvoor men zelf geen machines in huis heeft op te pakken.

De eerste tijd kon het grondverzetbedrijf waar ik als jongen liep de concurrentieslag aardig voor blijven.
De kwaliteit die zij leverden werd bij lange nog niet gehaald door de loonbedrijven.
Maar de toon was gezet!

Klanten vonden de tarieven van de nieuwkomers wel aardig en ‘probeerden’ daarmee de bestaande uitvoerder onder druk te zetten.
In het begin liet men het loonbedrijf dan eerst en “eenvoudige klus” uitvoeren.
Een beetje wennen aan elkaar en de bestaande uitvoerders konden zien dat niet al het werk automatisch vergeven werd.

De loonwerker zag dit als een opening-, en meteen een uitnodiging om verder te gaan.
Deze ging daarna (langzaam) kijken of dat hij geen mensen kon aantrekken die een achtergrond hadden in de wereld van het grondverzet.
Middels lease (zeer populair bij grondverzetmachines) werd vorm gegeven aan het machinepark en voilà.
Een nieuwe concurrent was geboren!

Dit is zomaar een voorbeeld, maar denk eens aan een kledingwinkel die schoenen verkoopt en sieraden.
Het begint ‘onschuldig’ met een setje schoenen, daarna de sieraden en de klant loopt enige tijd later helemaal aangekleed de winkel uit.


Kun je-, en zo ja moet je wat doen aan deze (onomkeerbare) ontwikkeling?

Allereerst is het als Ondernemer belangrijk, maar dat is logisch dat je deze ontwikkelingen onder ogen ziet.
Misschien heb je daarvoor enige fantasie nodig, maar je doet wat je doen moet!
(Je ogen hiervoor sluiten, of opmerkingen plaatsen dat kopen mijn klanten niet (hier) zullen je dan niet echt helpen)

Daarom is het belangrijk om je eigen sector door en door te kennen.
De spelers, de klanten en stel jezelf de vraag;
Waar levert  mijn bedrijf nu nog “echte toegevoegde waarde”?

Daarbij is het belangrijk om te zien of deze “toegevoegde waarde” (relatief) eenvoudig door derden gekopieerd kan worden.
Zijn er bijvoorbeeld vergunningen, grote investeringen of andere zaken nodig die anderen weerhouden om ook deze activiteiten op te pakken?

Terug naar het voorbeeld van de loonbedrijven;
Een deel van de grondverzet werkzaamheden werden ook al verricht voor landbouwers.
(Denk daarbij aan het uitgraven van een schuur of het klaarmaken van het straatwerk rondom een boerderij)

De opmerking, kunnen wij het overige grondwerk ook niet voor je uitvoeren is dan ook snel gemaakt.
Toch?

Wanneer je (tot je spijt) moet concluderen dat er binnen jouw pakket mogelijkheden tot kopiëren zijn.
Dan is het niet voorbarig om je voor te bereiden op een eventueel afscheid hiervan.
Hoe eerder je hiermee begint, hoe meer tijd je hebt en des te minder groot is de verrassing en in sommige gevallen de schade die je hierdoor lijdt!
“Een ander kan het altijd goedkoper dan dat jij dat kunt, waarbij de motivatie soms een heel andere is dan die jij en je medewerkers kunnen bedenken”.

In een enkel geval is het wellicht mogelijk, om die activiteiten nog weer wat verder uit te breiden.
Dat wil zeggen, je doet nog een aantal (diepte) investeringen om gedurende een bepaalde periode de voorsprong te kunnen behouden.

Dat kan bijvoorbeeld het volgende zijn.
Je hebt als een van de weinigen de mogelijkheid om in gevaarlijke, of milieu bezwaarde omgevingen te werken.
Deze voorsprong kan vaak niet lang worden vastgehouden, maar zolang je deze nog hebt pluk je daarvan de omzet.



Hoe vroeger je begint, hoe beter!

Je ziet, er zijn (nog redelijk wat) mogelijkheden om aan “blurring” te ontsnappen.
Vindt je het moeilijk om uit het geen wat je ziet en hoort een conclusie te trekken, ga dan eens praten met je klant!

Hoe kijkt jouw klant naar jou?
Hier hebben we recentelijk nog over gesproken.

Het kan zijn dat je dit niet zo’n goede gedachte vindt.
Dan is het wellicht een idee om met een strategisch adviseur met een brede sectorkennis jouw activiteiten onder een vergrootglas te leggen.
Hierop pas je dan je strategie aan.

Het hier bovengenoemde HEMA voorbeeld heeft wat meer het nieuws gehaald, maar er zijn meer voorbeelden;

Enkele voorbeelden:
– Energiebranche, deelnemers besluiten om branchevreemde producten zoals verzekeringen te gaan verkopen.
– Doe het zelf bouwmarkten verkopen tegenwoordig fietsen, speelgoed en huishoudelijke artikelen en snoep.
– Detailhandel, wat kun je al niet kopen bij V&D, maar naast de eerder besproken notarisservice verkoopt de HEMA ook zorgverzekeringen.
– Vliegreizen boeken, een Cheaptickets.nl die het autoverhuur ook graag voor je regelt, dan wel de annuleringsverzekering kent of meer.

Tegenhouden doe je deze ontwikkelingen niet 
Vroegtijdig ingrijpen kun je wel, waardoor de schade beperkt blijft.
Veel succes met het maken van die keuzes!


“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

SMF_Erkend_Financieringsadvies_MKB_Keurmerk_Logo
WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Ontdek vrijblijvend uw financieringsmogelijkheden...

Behoefte aan praktische Ondernemerstips?

Meld u dan aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief, boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar top