Is dit het moment om mijn bedrijf te verkopen?

Beste Ondernemer,
Ik ken geen senior adviseur die nog nooit die vraag van een Ondernemer heeft gekregen.
Een vraag, vaak aan het einde van een gesprek, toen beiden nog even over de toekomst van het bedrijf spraken.

Maar wanneer begin ik daar nu mee, vraagt de Ondernemer verder?
Jij bent tenslotte de adviseur!

Voor veel adviseurs is het een dilemma om daar dan direct antwoord op te geven.
Enerzijds wordt je gevraagd om een standpunt in te nemen, over het verdere leven van veelal een goede bekende.

En wanneer je als adviseur zegt dat, had je al moeten doen dan zal de Ondernemer zeggen.
Waarom heb je dat dan niet gezegd?

Wat nu als deze relatie na een eventuele verkoop doodongelukkig wordt?
Want het starten van een verkoopproces kan ook betekenen dat er over een paar maanden een potentiële koper zegt;
Akkoord, en dan ben je ook die weg ingeslagen!

Dat wil jij als adviseur toch niet op je geweten hebben?

Anderzijds, het advieskantoor 'eet' al jarenlang van deze Ondernemer.
Een verkoop zou kunnen betekenen dat er een stuk omzet wegvalt, en ook die schoorsteen moet roken.

Natuurlijk zijn er die adviseurs die zeggen, vergeet die argumentatie.
Ik kan het belang van mijn klant boven dat van mijzelf stellen.
Wij weten echter dat sommigen dat niet kunnen!

Natuurlijk, er zal aan de andere kant ook wel weer omzet bijkomen.
Maar een klant van enige omvang, waar toch behoorlijk wat adviesuurtjes ingaan komen niet elke dag binnenwandelen.

Een duivels dilemma, is een antwoord dat menig adviseur zal geven!

En waarom dan nu?

De mentor die ik een aantal jaren mocht hebben, was daar heel stellig in.
Hij zei, - en op z'n Engels klinkt dat ook beter;

"If you are over forty, and you are in an upcycle in your industry SELL! You might not live long enough to see another upcycle! So SELL!"

Vrij vertaald:
Als je boven de 40 bent, en jouw bedrijf zit aan de top qua omzet (autonoom groeien is bijna niet meer mogelijk doordat er simpelweg geen medewerkers meer zijn of anders, verkoop dan jouw onderneming!
Het kan zijn, dat jij in jouw leven geen 2e keer zo'n top meer meemaakt.
(Herkenbaar? Een tekort aan medewerkers, nu al zo snel na de coronacrisis die nog niet eens over is.)

En hoewel veel Ondernemers dit wellicht met mijn Mentor eens zijn.
Zijn er maar weinigen die echter de daadkracht hebben om niet als laatste van het feestje te vertrekken.

Het 'feestje' zou toch nog wel eens groter kunnen worden.
Maar net als op de aandelenbeurs, gaat er bij de verkoop van een bedrijf ook geen bel als de hoogste prijs wordt geboden!

Wij snappen heel goed dat veel Ondernemers deze ingrijpende beslissing nu niet kunnen nemen.
Het is in feite het doorsnijden van de 'lifeline', 'de navelstreng' waardoor in feite het bedrijf niet meer direct gevoed wordt door de Ondernemer.

Uiteraard doet dat niks af aan de vraag, is dit het moment?

Ik durf te stellen, voor heel veel bedrijven wel!


Voor iedereen die zijn bedrijf nog niet wil verkopen, hieronder het antwoord wanneer je dan wel begint met de voorbereiding van de verkoop van je onderneming.

Lees het in deel 2 hieronder.

Hoe ben je 'verzekerd' van een succesvolle verkoop van je bedrijf?

Veel Ondernemers zijn wel eens naar een bijeenkomst geweest van de Kamer van Koophandel over bedrijfsopvolging.
Of zij hebben het spotje van de overheid op de radio gehoord: “Begin tijdig,............”

En hoewel er best wel momenten zijn dat de gedachte speelt.
Worden veel Ondernemers het volgende moment al weer mee gesleept in allerlei dagelijkse gebeurtenissen.
Zo vergaat het veel Ondernemers, die nu kijkend op de kalender moeten concluderen dat we al weer over de helft zijn in 2021.

"De verkoop van een onderneming begint bij de start!..."

Zo die is er uit!

Ja maar Gerard, wat is dat nu voor onzin?
Nadenken over de verkoop van mijn bedrijf terwijl ik mijzelf net heb ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Wacht even, ik ben nog niet klaar.
Het succes van een goede overdracht zit in de inrichting van een bedrijf.
We gaan er dan vanuit dat de onderneming een product (en), - of dienst(en) levert die de markt ook vraagt.

Veel discussies over waarderingen, en daaraan gekoppeld de overnamesom ontstaan doordat potentiële kopers beginnen te klagen dat de MKB onderneming niet echt goed ingericht.

Of het nu gaat om de managementaansturing. (Als die er al is)
Of de verdeling van de verschillende taken, bevoegdheden en of de zelfstandigheid van de medewerkers en alles wat hiermee van doen heeft.

En juist ja, wanneer begin je met die inrichting?
Niet aan het eind denken wij hier.
Daarbij komt dat niet elk bedrijf zo lang in eigendom blijft als 20 jaar terug.
Ook al doordat veel Ondernemers later starten, en hun kinderen vaak hun eigen weg kiezen.

Helaas zijn veel Ondernemers geen goed voorbeeld voor jou Ondernemer.
Veel Ondernemers bieden hun bedrijf aan. nadat zij al enkele jaren niet meer mee kunnen in de concurrentieslag door geen,- of te late investeringen in mensen en machines.
En die tijden moet je voor zijn!

Goede bedrijven worden gekocht! 

Kopers zijn,- en worden (steeds) kritischer en dat kun je hen ook niet kwalijk nemen.
De 'hoge' overnamesom moet tenslotte wel terug worden verdiend.
Wel kun je ervoor zorgen dat ze aangenaam verrast worden, wat zich o.a. zal vertalen in een betere overnamesom!

Wanneer je nu nadenkt over een mogelijke verkoop in 2021, dan ben al te laat met de voorbereiding. Uitzonderingen, en die zijn er altijd daargelaten.

Met een economie die zicht momenteel voor veel Ondernemers flink herstelt na de coronaperiode.
Deze 'herstellende' economie kan niet op dit hoge niveau blijft doordraaien!
Er zijn gewoon niet meer mensen om al het werk uit te voeren.
Dus is de kans groot dat ook jij Ondernemer in 2022 aan de top qua omzet zit.

Tenzij dat je nieuwe wegen in wilt slaan, nieuwe producten, - en of diensten op het oog hebt.
Maar dan denk je waarschijnlijk ook (nog) niet na over de verkoop van je bedrijf maar wil je, bij gezondheid nog 10 jaar door!
En dat is prima hoor, het is jouw bedrijf

Voor diegene waarvoor 2022 toch een serieuze optie is, wordt 2021 nog een druk jaar.
Een eigen due dilligence (intern onderzoek) kan daarbij zeer welkom, - en behulpzaam zijn.
Normaliter wordt een due diligence uitgevoerd door een potentiële koper.

Als jij het zelf doet, dan kun je meteen gaan werken aan de ontdekte tekortkomingen waardoor het mogelijke verkoopproces sneller kan verlopen!

Deze verbeteringen kun je daarna alvast met een potentiële koper bespreken.
Hierdoor hoeft hij of zij zich hierover geen zorgen te maken,  en worden deze punten niet gebruikt om de prijs omlaag te hameren!

Is 2022 geen optie, dan is het toch zaak om de bovenstaande zaken in gang te zetten.
Is 2022 wel een optie dan is het maandag aan tafel met een van de vele adviseurs die Nederland op dit vlak rijk is!
Zorg dat de tijd in jouw voordeel werkt!

Wat wordt het Ondernemer, 2022 of toch 2032?

 

Gerard Hofmeijer

 

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@ondernemerenfinanciering.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar top
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?