De afgelopen dagen viel mijn “goede oog” op een artikel uit een kennisbank voor Ondernemers.
Ik wist niet wat ik las-, en zeker niet gezien de plek waarop ik het las.
Meteen bekroop mij het idee dat al mijn “adviserende” blogartikelen van de afgelopen 10 jaar voor niks waren geweest!

Ik zal geen namen noemen, daar gaat het hier nu niet om.
Maar de kans is zeer groot dat de adviseurs achter deze kennisbank meer aan hun eigen handel denken dan aan de Ondernemers die een urgent cash-probleem hebben.

Ik heb hier een stuk van het oorspronkelijk FD- artikel overgenomen en ik zal onder dit artikel daarop reageren.


Veel ondernemers lopen tegen een urgent cash-probleem aan.
De overheid compenseert een deel van de schade, maar dat is in veel gevallen niet voldoende.
Verkopen van een minderheidsbelang kan dan een interessante oplossing zijn.

Voor Hans Ober, mede-oprichter van Ticketswap, is het nu al maanden alle hens aan dek.
Want de situatie is nijpend bij Ticketswap, een platform voor tweedehandskaartjes voor festivals, concerten en theatershows.

Door de corona-crisis mogen er geen grootschalige evenementen georganiseerd worden en is de vraag naar tickets helemaal weggevallen.
Daardoor heeft de Amsterdamse scale-up zijn inkomsten compleet zien opdrogen.

‘Onze omzet is volledig in elkaar geklapt’, zegt Ober in Het Financiële Dagblad. ‘
Alle concerten en evenementen zijn afgelast en dan worden er natuurlijk ook geen tweedehandskaartjes doorverkocht.
Ik zie het ook niet snel veel beter gaan.
We denken namelijk dat het kabinet de periode waarin geen grote evenementen mogen worden georganiseerd verlengt tot eind dit jaar.’

Participant aantrekken

Hoe anders was de situatie voor Ticketswap voordat de corona-crisis toesloeg.
Het Nederlandse bedrijf, dat 2012 werd opgericht door Ober, Frank Roor en Ruud Kamphuis, groeide de afgelopen jaren van vriendenclub tot internationale miljoenenbedrijf met 75 medewerkers.

Investeerders stonden in de rij voor het Amsterdamse bedrijf om de snelle groei mee te financieren, maar die boot hebben de oprichters altijd afhouden.
Jarenlang heeft het trio alles op eigen kracht gedaan, zonder externe financiering.

Maar als gevolg van de corona-crisis zitten de ondernemers van Ticketswap inmiddels met meerdere investeerders om tafel.
Met de verkoop van een gedeelte van hun bedrijf willen ze extra geld ophalen om de komende zes tot twaalf maanden te kunnen overleven.

Ober: ‘We moeten nu wel.’
Hij peinst er niet over om medewerkers op straat te zetten.
Als ik ze nu ontsla, is mijn bedrijf geamputeerd als de markt weer aantrekt.
Het is heel frustrerend dat er nu ineens een groot vraagteken komt te staan bij alles wat we hebben opgebouwd.

Minderheidsbelang verkopen

Ticketswap is één van de vele duizenden bedrijven die de komende maanden in geldnood gaan komen.
Voor die bedrijven kan het een interessante optie zijn om hun financiële positie te versterken door een minderheidsbelang te verkopen aan een investeerder of een strategische koper.

Want dat is het goede nieuws: er is nog steeds volop geld beschikbaar bij rijke particulieren (informal investors), investeringsmaatschappijen en grotere (familie-)bedrijven.

Bovendien brengen deze partijen – naast geld – ook nuttige kennis, ervaring en een interessant netwerk mee.
In de praktijk gaat het meestal om de verkoop van een deel van de aandelen tussen de 10 en 40% in ruil voor versterking van het eigen vermogen met 150.000 tot 1,5 miljoen euro.

Zo’n participatie is een directe kapitaalinjectie, en bovendien is de kans op een extra lening bij de bank ook aanmerkelijk vergroot.


Hetzelfde liedje, ik draai het niet meer!

GH; Nee, ik ga het hier niet hebben over het ophalen van geld in een periode dat je het niet nodig hebt.
Daar hebben wij al genoeg over gezegd en geschreven.
In hetzelfde FD-artikel staat n.l. een stuk over het bedrijf Mollie dat vorig jaar nog een financieringsronde heeft gedaan.
En hoewel de crisis hen niet ongemoeid laat, hebben zij geen urgent cash-probleem.

Wel voel ik mij verplicht om nog iets te schrijven over het verkopen van een minderheidsbelang.
Een ‘advies’ dat geen enkele Ondernemer dient, enkel en alleen alle overnameadviseurs.

Van het nu direct verkopen van een minderheidsbelang, ten tijde van een urgent cash-probleem krijg je absoluut spijt!
Doe het a.u.b. niet.

Ga eerst met een financieel adviseur al jouw andere opties langs, voordat je überhaupt nadenkt over een investeerder.
In 6-7 van de 10 projecten die wij zien, zijn er vaak nog andere mogelijkheden, dan je huid ‘weggeven’!
Ja hoor, dat mag ook een collega van ons in den lande zijn.

Nu praten met een investeerder, ten tijde van een urgent cash-probleem staat gelijk aan financiële ‘ …………………’.
Elke investeerder, en ik ken er vele hebben maar een strategie.
Zo laag mogelijk instappen-, en zo hoog mogelijk er weer uitstappen.
En dat kun je hen ook nog niet kwalijk nemen.

En hun interessante netwerk, waarover zo veel wordt geschreven.
Daarmee kun je ook wel in contact komen op een veel goedkopere wijze dan door aandelen weg te geven.
Trouwens, een “echt” netwerk bouw je zelf op.

Uiteraard is het jouw bedrijf, maar zeg nooit meer.
Waarom wees niemand mij toen daar op?
Vanaf vandaag, is de keus aan jou.

Wacht niet te lang met het doornemen van de andere opties.
Tijd, is nu je kostbaarste bezit.
Verspil het niet.

Succes Ondernemers
Gerard Hofmeijer

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Scroll naar top