Ik heb er de laatste tijd niks meer over gehoord.
Het was een verhaal dat ergens opdook in maart 2018.
Aanleiding was een uitspraak van Elon Musk.
Elon Musk, de man achter Tesla gaf te kennen afscheid te nemen van zijn social media kanalen.

Oorzaak van zijn uitspraak toen, was het schandaal rondom de gebruikersinformatie waarin Facebook was verwikkeld.
Op Twitter werd middels #deleteFacebook opgeroepen tot het beëindigen van Facebook-accounts.
Musk gaf toen aan dat hij alle bedrijfspagina's van Tesla-, en zijn ruimtebedrijf SpaceX op Facebook liet verwijderen en ook zijn privé pagina.

Het Instagram account van Tesla, Instagram is (ook) eigendom is van Facebook zou voorlopig nog blijven draaien.
Ik heb geen idee ofdat, dat toen ook uitgevoerd is.

Gerelateerde Berichten
  • In of aan je bedrijf werken, ken het verschil en je gaat anders denken!
  • Kan jouw idee een bedrijf worden?
  • Groeiende omzetcijfers. Hoe laat ik mijn bedrijf groeien, nu mijn markt krimpt?…

Toch blijft gebruikersinformatie een onderwerp toen-, en nu nog steeds dat van groot belang is.
Het was toen een HOT topic, ook op Twitter waar de #DeleteFacebook de ene naar de andere post ontving.
Nu weet ik wel dat heel veel mensen toen reageerden als door een wesp gestoken, zeker Amerikanen.
Maar van Ondernemer tot Ondernemer wat moet je hier nu mee?

Wat moet je als Facebook een van jouw communicatiekanalen is, en Instagram ook nog eens een dochter van Facebook?
Negeren is nog dom, verwijderen is misschien nog te vroeg.
Anderzijds, welke gegevens van ons hebben ze nu nog niet?

Toch is dit veel groter dan enkel het verwijderen van je Facebook account!...

Misschien heb je in die week toen ook nog mijn post gelezen over het failliet van Toys 'R 'Us.
Ken je de winkel nog? Sinds 2009 zijn ze vertrokken uit Nederland.
Toch werden er door dat faillisement (2018) in de US en Puerto Rico nog eens 735 winkels gesloten.

Toys 'R 'Us was (ook) een grote franchisegever.
Toen in Nederland, en nu nog steeds in de genoemde landen en daarmee komen we aan bij de rode draad in deze nieuwsbrief.

"Realiseren we ons voldoende hoe we gebruikmakend van de platformen van derden, of het overnemen van een formule onze eigen business in gevaar kunnen brengen?"

De "technologie" heeft het mogelijk gemaakt dat we voor 'niks of een prikkie' kunnen communiceren met de hele wereld.
En met een relatief 'kleine' investering kunnen we een (pizza) restaurant openen.
Restaurants die voor veel gevestigde Ondernemers niks te wensen overlaten.

Zeker, wanneer iemand een franchise verkiest boven het starten van een "eigen bedrijf" of gebruik maakt van een platform van een derde is daar uiteraard niks mis mee.
Tenslotte werk je dan met een 'goede' naam en kent het publiek veelal je product.
Ook worden er 'vaak' nieuwe ideeen aangedragen vanuit de organisatie waarmee je samenwerkt.

Toch is er ook een keerzijde aan deze 'platform-economie'!

Toys 'R 'Us was zoals ze zeggen de kanarie in de kolenmijn, de eerste maar zeker niet de laatste.
Veel van de franchisegevers zijn de afgelopen 10 jaar enorm gegroeid.
7-Eleven, een franchise van buurtsupers met wereldwijd 60.000 vestigingen opent elke 3,5 uur een nieuwe vestiging!

En nu zeg ik niet dat 7-Eleven (sinds 1927) een zorgenkindje is.
Echter veel van deze formules hebben de afgelopen jaren busladingen met leningen opgehaald.
De rente was laag, en daardoor was er geld in overvloed.

En omdat de thuismarkt tegenvie.l ging men internationaal zwaar inzetten wat automatisch ook meer kosten met zich meebrengt.
Veel van deze leningen kunnen momenteel zeker de 'junk bond' status meekrijgen en daarmee doe je niemand tekort.

Met de hogere rentevergoeding die hierop zit, hebben ze de afgelopen 10 jaar een bepaald soort investeerders aangetrokken en nu staan veel van deze bedrijfven voor een herfinanciering.
Gelijktijdig met een markt, die door de komst van het internet meer en meer online bestelt.

Je kunt je wellicht voorstellen dat een aantal van deze franchisegevers in de problemen komt.
Zeker wanneer de afgelopen jaarcijfers slecht zijn wil niemand ze herfinancieren.

Zo ook Toys 'R 'Us.
Zij konden hun herfinanciering van $ 5 Miljard niet rondkrijgen waardoor er weinig anders op zat dan de stekker eruit te trekken.

De mensen die je dan kunnen helpen willen dat niet.
Zeker niet omdat ze na een faillisement de tent veel goedkoper kunnen overnemen!
Ook daar zijn ze niet gek!

Maar dat is Amerika, we zijn hier in Nederland!

Dat klopt, echter de verschillen worden jaarlijks kleiner.
Alleen al in Nederland met 800 franchiseformules, zijn er meer Amerikaanse eigenaren dan dat wij allen weten.
En wat is op dit moment hun financiele situatie?
Daarover praten maar weinig franchise-adviseurs.

Maar, we kunnen het ook Nederlands houden.
Denk even aan de franchise formule Hema, ik weet ze hebben ook eigen winkels.
Heel franchisenemers, ook in de kenniskring zagen de bui al hangen.
Wat als het misgaat, hoe gaat het dan bijvoorbeeld met de inkoop (voordelen)?

Veel vragen die (wel) voorbij komen in een kennismakingsgesprek met een formule zijn;
Hoelang bestaat de formule al?
Hoe staat het met de exclusiviteit en hoe gaat het met de inkoop?

In een overzicht wat ik zag, zag geen enkele vraag over de financiele situatie van de moederorganisatie!

Natuurlijk is het achteraf allemaal makkelijk praten en weet iedereen het.
Echter, om als Ondernemer hier een moment over na te denken is geen verkeerd advies.

In deze 'platform-economie' 'bouwen' wij een groot deel van onze tijd ons bedrijf op de 'grond' van een ander.
De vraag is dan, is dat allemaal wel zo verstandig?
Bij Facebook lijkt de rust terug gekeerd, misschien valt het allemaal (ook wel) mee.
Een ding is zeker, we hebben er geen grip op!

Wel heb je grip op veel van de andere, hierboven genoemde zaken als zijnde met wie doe ik eigenlijk zaken?
De financiele gezondheid, ook van het moederconcern in de U.S. is te achterhalen.
En wanneer daar zaken spelen is het wellicht verstandig om daar nu, hiervoor in Nederland al actie te ondernemen!

Geloof me, zodra de boodschap naar buiten komt is het vaak al te laat.
Informatie reist tenslotte snel de wereld rond!

Wellicht is het dan verstandig om vooraf al een aantal zaken naar je toe te halen.
Ik bedoel over te nemen zoals bijvoorbeeld het pand te kopen.
Of kijken of je de formule eventueel kunt vervangen wanneer je de tijd nog hebt.

Dit kun je niet te vroeg genoeg doen, te laat kan wel!
Uiteraard heeft het geen zin om nu in een stress-situatie te schieten, de keuzes zijn toch al gemaakt!
Belangrijk is om te na te gaan, hoe ga je met bepaalde ontwikkelingen om?

Ook voor een Ondernemer geldt, regeren is vooruitzien.
Ik ben wel benieuwd hoe jij tegen deze ontwikkelingen aankijkt.

Stuur jouw ervaring naar info@ondernemerenfinanciering.nl

Voor nu wens ik je alvast een goed weekend

Gerard Hofmeijer

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

SMF_Erkend_Financieringsadvies_MKB_Keurmerk_Logo
WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Ontdek vrijblijvend uw financieringsmogelijkheden...

Behoefte aan praktische Ondernemerstips?

Meld u dan aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief, boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar top