Waarde opbouwen in je bedrijf. Hoe dan?

Een tijd terug heb ik een kort artikel gewijd aan de verkoop van een onderneming.

Aanleiding was een artikel uit het Verenigd Koninkrijk dat ik las.
Daar wordt 90% van de aangeboden ondernemingen, helaas niet verkocht!
Persoonlijk denk ik niet dat in Nederland de getallen zoveel anders zijn.

Natuurlijk zijn er altijd een heleboel redenen waarom de verkoop niet lukt, of niet gelukt is.
Een daarvan is zeker de waardering die aan een onderneming wordt gegeven.

Mijn artikel was toenmaals geschreven op basis van, Ondernemer zorg goed voor jezelf.
Ook wanneer de verkoop niet lukt.
Toch wil ik nog even terugkomen op de waardering van ondernemingen.

Wat is waarde opbouwen in een bedrijf?

Allereerst voor 'starters', waarde opbouwen in een bedrijf is iets anders dan de (de hoogste) verkoopprijs.
Dat laatste komt voort uit het goed onderhandelen bij verkoop.
Echter, een goed waarde zorgt automatisch al voor een hogere verkoopprijs.
Maar nu terug naar waarde opbouwen.

Je hebt vast wel eens gehoord of gelezen, in een of ander financieel (dag) blad of een online post.
Het bedrijf wordt door analisten gewaardeerd op $ 6 miljard, of zoveel x de ebitda.
Wanneer er trouwens analisten bij betrokken zijn, gaat het vaak om beursgenoteerde bedrijven.
Echter, in deze blog praat ik over MKB-bedrijven.

Waarde opbouwen in je bedrijf, daar ben je in principe elke dag mee bezig.
Dat hoop ik althans dat je dat doet.
Waarde opbouwen begint al met het zorgvuldig kiezen van de handelsnaam.
Zeker nu, nu zoekmachines meer en meer de route van een 'kopende' klant bepalen.

Maar bijvoorbeeld ook de samenstelling van het team, zeker wanneer je wat groter bent geworden.
De samenstelling van het managementteam, vaak 3-5 mensen.

En ze doen allebei hetzelfde!

En hoewel omzetgroei en waarde opbouw in elkaars verlengde liggen.
Kan waarde opbouw ook plaatsvinden bij een kleinere jaarlijkse omzetstijging.
Daarbij-, en daarmee kan een bedrijf soms meer waarde opbouwen, terwijl de collega harder groeit.
Dat alles wordt dan vaak weer toegeschreven aan de positionering-, en de positie van de onderneming.

Stel dat 2 ondernemingen werkzaam zijn in dezelfde sector.
En de een groeit harder dan de ander qua omzet.
Dan hoeft dat echt niet te betekenen dat de harde groeier, ook een hogere waarde krijgt toegedicht.

Zeker, tegenwoordig zijn er bedrijven die meer omzet kopen dan dat ze autonoom genereren.
Denk aan een Thuisbezorgd, of wat Amazon jarenlang deed.
Hoewel de laatste, Amazon ooit begon met boeken en nu wereldwijd de meeste Cloud capaciteit heeft.
Zo is mij althans verteld.

Je kunt als MKB Ondernemer ook een andere wijze waarde opbouwen.
Zomaar een paar voorbeelden.

  1. Het type klant wat je kiest, of de klant die jou kiest dat kan ook nog
  2. De niche in een sector die jij jou eigen hebt gemaakt.
  3. We noemen deze al eerder, maar het team wat jij hebt samengesteld.
  4. Hoe goed, of hoe slecht zijn jouw medewerkers opgeleid?
  5. Denk jij, je medewerkers mee met een klant of blijf je op afstand en/ of ben je innovatief?
  6. De onestop shop die jouw bedrijf inmiddels is geworden
  7. Is alle IT,- en zijn de financiën op orde binnen jouw bedrijf?
  8. etc.

Je kunt er vast nog wel een paar meer bedenken in jouw sector.
Stel je bent werkzaam in de kleding, welke merken vertegenwoordig jij dan in jouw stad of dorp?
Daarmee bouw je echt aan een positie, en bouw je waarde op.

Is het je opgevallen in alle 7 voorbeelden dat ik niet 1 keer het woord omzet heb gebruikt?
Daarmee probeer ik aan te tonen dat waarde opbouw niet (enkel) ligt in een verdere omzetgroei.
Dat is trouwens wel wat veel partijen denken, als je de beursnieuwelingen bestudeerd.

Een Ondernemer kan een enorme omzetgroei kennen, maar als de marges op die omzet enorm belabberd zijn.
Dan heb ik een hoge omzetgroei die naast laag, vaak ook niet stabiel is.
Vandaag hebben ze mij nodig, morgen bellen ze een ander.

Natuurlijk zal een omzet gedreven iemand zeggen, maar daar zet ik een manager op.
Op die net aangetrokken (aangekochte) omzet en die gaat die marges verbeteren.
Dat kan in een aantal gevallen, maar niet elke sector leent daar zich voor.

Een sector die altijd al een lage marge heeft gekend, heb ik nog nooit zien veranderen in een sector met een goede marge!
Natuurlijk zitten daar toppertjes tussen die 1%-2% meer pakken op een project, maar boven de 10% komt het nooit.
Daarbij komt dat veel omzetgroei, vaker betekent meer 'schade-gevalletjes'

Omzet is geen winst, en kun je niet in je zak steken!

Waarschijnlijk Ondernemer, heb je zelf ook nog wel een aantal van die zaken waarvan je zelf weet dat moet beter.
Wellicht is dan het zojuist gelezen artikel voor jou "het moment" om daarmee aan de slag te gaan.

Wij wensen jou alvast veel succes daarbij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@ondernemerenfinanciering.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar top
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?